© Stichting Ankh 2012. Alle rechten voorbehouden.   Disclaimer

Inloophuis Hoogvliet

Voor u gelezen

Opnieuw lekker eten na chemo. Veel (ex) kankerpatienten hebben door mondproblemen na chemo behoefte aan zachte, romige voeding.

www.beleefjesmaak.nl

De diagnose is meestal geen doodvonnis meer. In tegenstelling tot vijftig jaar geleden is kanker nu vaak geen dodelijke ziekte meer.

www.plusonline.nl

Marije liet preventief haar borsten verwijderen.

Bron: Libelle 46- 2012

Het eerste ziekenhuis in Nederland dat uitsluitend borstkanker behandelt is geopend: het Alexander Monro Ziekenhuis in Bilthoven. Door op één aandoening te richten, wordt betere zorg verleend, is het uitgangspunt. De inrichting en de zorgprocessen zijn mede gebaseerd op interviews met borstkankerpatiënten en hun partners. Een patiëntvriendelijke, gastvrije omgeving en extreem korte wachttijden zijn resultaten daarvan. Het Alexander Monro Ziekenhuis levert verzekerde zorg.

www.alexandermonro.nl

Deze site van het Longkanker informatiecentrum biedt alle informatie over longkanker: oorzaken, symptomen, diagnose en behandeling van longkanker. Ook kunnen longkankerpatiënten of hun naasten direct vragen stellen aan een longarts of op het forum met elkaar van gedachten wisselen.

Verder zijn er video's, blogs en nieuwsfeiten.

www.longkanker.info

Co-patiënten vervangen familie niet, maar vervullen een gerichte, communicatieverbeterende taak in het behandeltraject. Het zijn onafhankelijke, communicatievaardige vrijwilligers waarmee patiënten vooraf kennismaken om na te gaan of het tussen beiden ‘klikt’.
www.zobeter.nl
Verdergaan na een verlies, dat is niet gemakkelijk. Het delen van verhalen en tips met lotgenoten kan daarbij helpen. Daarom kunt u uw ervaringen en vragen uitwisselen op het forum van ‘Wie troost mij’, om troost te vinden of te geven.
www.wietroostmij.nl
Dit is het dagboek van Jip Keijzer, een jonge, knappe vent van 25 jaar die midden in  het leven staat. Dan blijkt in juli 2008 dat hij botkanker heeft .Vanaf dat moment mailt hij vrienden,familie en collega’s over de ontwikkelingen over zijn ziekte en
over zijn gevoelens en ideeën.
Kanker is een cadeau.
Een praktische site die helpt om de dood onder ogen te zien.
Een gids die jou, maar ook je nabestaanden, op een prettige manier door een moeilijk proces heen leidt.
Stap voor stap.
Dag voor dag.
Zo weet je precies wanneer je welke beslissing moet nemen.
Met je volle verstand.
En in alle rust.
www.doodgaanendoorgaan.nl
Wensen voor mijn leven in de laatste fase.
Niemand weet hoe het einde zich aandient. De wensen die ik in dit boekje opschrijf zijn slechts een hulpmiddel voor mijn gedachten hierover. Ik probeer een beeld te vormen van wat ik wil. Het is vaak prettig hierover al eerder nagedacht te hebben. Als ik tijdig weet wat ik graag zou willen, is er misschien meer mogelijk dan ik denk.
Bestand: Wensboekje versie 100518.pdf

Agora - onafhankelijk en landelijk ondersteuningspunt palliatieve zorg

Agora maakt zich sterk voor een palliatieve benadering in de zorg en heeft expertise over thema's rond het levenseinde. Hierbij vraagt Agora in het bijzonder aandacht voor het perspectief van de ongeneeslijk zieke patiënt en diens naasten. In Zorg Kiezen kunt u zoeken naar palliatieve zorg bij u in de buurt. U vindt er ook actuele cijfers over palliatieve zorg in Nederland.

Palliatieve zorg richt zich op het verbeteren van de kwaliteit van leven van mensen die ongeneeslijk ziek zijn en een beperkte levensverwachting hebben. Sterven hoort, net als geboren worden, bij het leven. Het overkomt ons allemaal. Agora wil met Van Betekenis tot het einde de dood bespreekbaar maken zodat mensen op tijd hun eigen keuzes kunnen maken voor de laatste levensfase en het levenseinde.
www.palliatief.nl
Chemotherapie is een krachtig wapen in de strijd tegen kanker. Veel mensen die chemo krijgen maken zich zorgen over de behandeling, bijwerkingen en gevolgen. Gelukkig zijn er hulpverleners, medicijnen en middelen om de behandelperiode beter door te komen.
www.chemotherapie.nl
In de loop der tijd merk je aan jezelf dat je steeds vaker lichamelijke klachten hebt die héél divers zijn en die worden naar verloop van tijd eigenlijk maar erger en erger, maar je kan ze absoluut niet verklaren.  Uiteindelijk ga je ermee naar de huisarts toe in de hoop dat hij een antwoord heeft.
www.http://dunnevezel
neuropathie.
wordpress.com/
overleven-met-de-diagnose-dunne-vezel-neuropathie/
Neuro-endocriene tumoren (NET graad 1 en 2) en neuro-endocriene carcinomen (NEC graad 3) kunnen op elke plaats in het lichaam ontstaan. Er zijn echter grote verschillen tussen NET en NEC wat betreft onderzoek, behandeling en prognose.
www.net-kanker.nl
Veel informatie op 1 plek: www.kanker.nl
Voor bijzondere urnamenten, grafmonumenten en gedenkbeelden:
www.roboodt..nl